En privat investors blik på kinesiske alternative transporttyper

Dette blogindlæg er skrevet af Jan Andersen, gæsteskribent

Den der har fulgt med i det der ofte kaldes for for nye transportformer, f.eks. (og oftest) elektriske biler, husker sikkert hvad der hændte med #NikolaCorporation i september 2020 efter at investeringsfirmaet Hindenburg Research udgav en meget kritisk rapport som påstod at det meste af hvad Nikola havde fortalt offentligheden og ikke mindst investorer var løgn og luftfrikadeller. Aktien styrtdykkede og har vel aldrig repareret skaden.

Kinesiske #EhangHoldings er et andet af disse “nye transportfomer” selskaber. I denne omgang ikke biler, ikke lastbiler, men fly/helikoptere til person og varetransport. De beskriver sig selv således: “EHang is an autonomous aerial vehicle (AAV) technology platform company. Our mission is to make safe, autonomous, and eco-friendly air mobility accessible to everyone. EHang provides customers in various industries with AAV products and commercial solutions for urban air mobility, including autonomous passenger transportation and logistics, smart city management, and aerial media solutions. As the forerunner of cutting-edge AAV technologies and commercial solutions in the global urban air mobility industry, EHang continues to explore the boundaries of the sky to allow AAV technologies to benefit our lives in smart cities”.

Ehang gik på børsen i december 2019 med en startpris på $12,50 og levede en stille tilværelse indtil december 2020 da den tog tilløb, og i januar gik det stærkt. Først op til $89, en lille pause, og d. 12. februar så ramte den $124.

Men så gik glansen af Matilde. I går, mandag 16 februar gik #WolfpackResearch ud med en rapport med overskriften “Ehang : A Stock promotion destined to crash and burn”.

Inden NASDAQ lukkede var kursen faldet 62 %. I korte træk så går anklagelser fra Wolfpack ud på:

  1. At en stor kunde, Kunxiang, slet ikke er en reel kunde. At en adresse som ifølge websiden for Kunxiang er et tomt hotelværelse, og en anden er på 13. sal i en bygning som kun har 11 etager.
  2. At Kunxiang, inden aftalen med Ehang blev annonceret, havde købt stort ind af aktier i Ehang.
  3. At Ehangs pressemeddelelser om godkendelser i henholdsvis Kina, Europa og USA er usande, og at den kinesiske tekst ikke stemmer overens med den engelske og vice versa.

Ehang tilbageviser naturligvis disse beskyldninger.

I pressemeddelelsen lød det:

“The Company strongly believes that the report contains numerous errors, unsubstantiated statements, and misinterpretation of information”.

Men der var meget lidt substans i den pressemeddelelse, og i den henseende minder det mig meget om reaktionen fra Nikola Motors da Hindenburg offentliggjorde sine anklagelser. Hindenburg kom med flere konkrete beskyldninger som Nikola hurtigt og enkelt kunne have tilbagevist, men i stedet så blev det til en masse øh, bøh, trusler, og løfter om at der snart ville komme en længere forklaring. Det er stadigvæk tidligt i processen så jeg har ingen garanti for at vi kommer til at se samme reaktion fra Ehang, men min mavefornemmelse siger mig at det er højst sandsynligt. Samtidigt er Wolfpack Research helt åbne mer at de har en økonomisk interesse i at aktiekursen går ned, så det skal også tages med i vurderingen.

Personligt har jeg ingen interesser i hverken Ehang eller Kunxiang, men jeg er en langvarig aktieejer i to selskaber som tangerer samme kategori, nytransportfomer: #Tesla og #Arcimoto.

 

 

 

Dette blogindlæg er skrevet af Jan Andersen, gæsteskribent.